Posts

Showing posts from 2011

Biskut raya...

Diam tak diam dah masuk 24 hari puasa tahun ni. Tak banyak kuih raya yang sempat dibuat tahun ini. Anak-anak semuanya dah tiada di rumah, tak ada pembantu. Jadi masa agak terhad, mana nak kemas rumah, nak lipat baju, basuh baju dan macam-macam lagi la....

Balik je dari kerja sibuk nak masak untuk berbuka, lepas tu bila habis berbuka, nak mengemas pulak. Kemudian berkejar ke Masjid. Bila balik nak basuh kain & sidai kain. Tulah routine ku setiap hari.

Tapi hari ni balik je dari kerja, sambil masak juadah berbuka sempat juga aku pukul gula & butter. Bersemangat nak buat biskut London Almond. Sempat lah gentel separuh adunan untuk masukkan badam. Tapi tak sempat nak bakar sbab nak pergi masjid. Balik masjid selesaikan untuk menggentel dan bakar. Selamat....

Esok acara untuk cairkan chocolate dan salut biskut....

Kerja oh Kerja!....

Image
Salam Ramadan buat semua umat Islam....

Kenapalah sibuk sangat kat office ni. Pening kepala aku memikirkan masalah yang timbul. Tak sudah-sudah dari satu masalah ke satu masalah. Aku kini membilang hari untuk pindah ke unit yang lain.....

Bestnya nanti bila dah pindah, tak serabut lagi kepala ku dengan kerenah user. Sebenarnya memang aku diamanahkan untuk berurusan dengan user. Tapi nasib aku memang kena berdepan dengan user2 yang garang dan very demanding.

Sabar... Sabar... Banyak-banyak sabar dan beristifar.

Semoga puasa aku diterima oleh ALLAH dan diberi kesebaran yang tinggi.

Amin

Kesilapan2 Yg Kerap dilakukan oleh orang Islam di Bulan Ramadhan

Image
Email dari kawanku berkaitan hal ehwal puasa. Ku catitkan dalam blog ku sebagai peringatan buat diriku dan sebagai rujukan masa hadapan.

Kesilapan-kesilapan yang kerap dilakulan oleh orang Islam di Bulan Ramadhan
Oleh
Ust. Hj. Zaharuddin Bin Hj. Abd Rahman

Pada hemat saya, kita bolehlah mengatakan bahawa objektif atau sasaran yang perlu dicapai oleh Muslim di bulan Ramadhan ini kepada dua yang terutama. Iaitu taqwa dan keampunan. Perihal objektif taqwa telah disebut dengan jelas di dalam ayat 183 dari surah al-Baqarah. Manakala objektif 'mendapatkan keampunan' ternyata dari hadith sohih tentang Sayyidatina Aisyah r.a yang bertanya kepada nabi doa yang perlu dibaca tatkala sedar sedang mendapat lailatul qadar. Maka doa ringkas yang diajar oleh Nabi SAW adalah doa meminta keampunan Allah SWT.
Bagaimanapun, kemampuan untuk mendapatkan kesempurnaan pahala ramadhan kerap kali tergugat akibat kekurangan ilmu dan kekurang perihatinan umat Islam kini. Antara yang saya maksudkan adalah :…

Salam Ramadhan Al Mubarak

Image
Terlebih dahulu ku panjatkan kesyukuran pada Allah S.W.T kerana dipanjangkan umurku untuk menempuh bulan Ramadhan pada tahun ini 1432 H / 2011 M.

Mubarak Ya Ramadhan..... Ramadhan datang lagi, dan hari ini seluruh umat Islam menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim dengan berpuasa. Kita akan sentiasa merindui bulan yang mulia ini dengan penuh keberkatan lagi barakah.

Ku pohon ampun kepada ibu ku yang tersayang, suami ku dan seluruh kawan-kawan ku samada ku kenali atau tidak. Juga ku ampunkan semua yang ku kenali. Semoga puasa ku tahun ini lebih baik dari tahun-tahun yang lalu.

Kini kisah keluarga ku, tahun-tahun yang lalu kami berbuka & bersahur beramai-ramai. Tapi tahun ini hanya kami 3 beranak yang tinggal. Anak-anak ku kini dah masuk U dan juga ada di asrama penuh. Pembantu pun dah tak ada, sunyi juga rumah bila bersahur.

Inilah lumrah dunia, kita tak dapat merancang, tapi ketentuan ALLAH mengatasi segalanya. Kita insan haruslah bersabar dan menempuh segala dugaan dengan tab…

Sukan Tahunan Di Sekolah Ahmad

Salam sejahtera.....


Dah lama rasanya tak update blog ku ni...apa tak nya. Sejak tak ada bibik ni baru tahu tak ada masa langsung nak bersantai. tak sempat langsung nak masuk internet kat rumah.


Kat office pulak tuhan saja yang tahu, punya banyaklah kerja. Sampai nak jenguk blog sendiri pun tak sempat. Aleh-aleh dah lama tak update entry.


Semalam, ahad anakku Wan Ahmad ada Sukan tahunan di sekolah. Kesian anak-anak hujan turun selebat-lebatnya. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar selepas hujan reda...


Tahniah !!! Kuat juga Ahmad berlari dapat 4 pingat emas. Kata YDP kepada ku "Oh!!! hebat, maknya mengajar berlari sambil memasak kot". Sebab tu dapat banyak pingat emas.


Dr Azman pula komen "Bagus anak you! Kuat dia berlari..."


Apa lagi Ahmad pun senyum melerek lah dia..... Habis dieritakan kepada kakak-kakak nya dan abang nya. Betapa happy nya dia walaupun kakinya terkehel.


Pada hari Sabtu pulak ada larian 1 Sekolah 1 Malaysia. Ahmad dapat medal juga, dia dapat nombo…

Al Fatihah....

Assalamualaikum.

Hari ini 10/6/2011, aku terima sms menyatakan seorang kakak yang tinggal di Taman ku meninggal dunia. Alangkah bahagia nya arwah Kak Wan ini. Malam tadi dia masih lagi diberi kesempatan oleh Allah untuk bersolat berjemaah di Masjid. Selepas solat Maghrib dan Isyak bersebelahan dengan Kak Midah. Setelah selesai solat, beliau minta izin untuk pulang. Kata Kak Midah arwah memandang dipersekitaran masjid dan terus pulang.

Alangkah terkejut kami semua kariah Sri Damansara sebab kakak ini nampak nya ceria sekali. Tak nampak pun dia sakit, yang kami tahu suaminya Pak Ibrahim yang sakit.

Tapi Allah lebih menyayangi beliau. Arwah dijemput Allah pada Hari Jumaat pagi dan dikebumikan selepas Asar di Kota Damansara.

Semoga roh Kak Wan ditempatkan bersama orang-orang beriman dan beramal soleh. Al-Fatihah.

Pesanan 5

Image
Email dari seorang sahabat untuk renungan bersama.....



Perkara-perkara yang membuat kita hilang ingatan dan tumpul minda

-Kurangkan makan bawang besar
-Kurangkan makan berempah
-Kurangkan makan ketumbar kering
-Kurangkan menonton hiburan
-Kurangkan membaca majalah hiburan
-Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak
-Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2)
-Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2
-Jangan makan kepala ikan Jangan minum air yang ada semut
-Jangan tidur selepas subuh
-Jangan tidur selepas asar
-Jangan tidur selepas makan
-Jangan makan terlalu kenyang
-Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam
-Jangan menyapu rumah pada waktu malam
-Jangan makan yang masam-masam berlebihan
-Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan
-Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam

Perkara-perkara yang perlu diamalkan

-Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2
-Selalu makan makanan yang panas2
-Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan la…

Hujung minggu awal Jun 2011....

Image
Minggu ini kami turun ke Utara. Mula-mula jumpa Aishah kat Gopeng, lepas tu terus ke Butterworth. Apalagi kami semua duduk di rumah mak la.
Mak aku sibuk dengan pi makan kenduri, merata-rata orang jemput makan kenduri.

Semua anak-anak ku berjumpa di rumah mak. Mula-mula ambil Mariyam dan sebelah petang pulak Aishah naik bas dari Gopeng ke Butterworth. Pengalaman pertama Aishah naik bas. Kesian dia. Sampai dapat penyakit gastrik, gara-gara keluar dari matrix pukul 12:15 PM lepas tu pi pulak ke Medan Gopeng, puas tunggu kat sana dah tak ada kawan dan bimbang bas singgah kat mana. Pukul 3:00 PM baru bas datang. Kesian kat dia..... letih tunggu bas dan letih duduk dalam bas. Pukul 6:00 PM baru sampai kat terminal bas di Butterworth.


Tak apalah Aishah itulah pengalaman namanya. Tak merasa sendiri tak tahu... setiap pengalaman itu harus dibayar dengan kesabaran. Insyaallah akan berjaya. tapi kena sabar dan berserah kepada Yang Maha Berkuasa.

Apa lagi projek aku kat kampung, masak untuk makan te…

Projek hujung minggu .....

Image
Hari ni aku tinggal sorang kat rumah....... anak-anak ku yang lelaki adik ku bawa ke Sunway Lagoon pi main air. The girls dah masuk Matrix & U. Suamiku pulak pi outstation ke KB dari Jumaat hingga Ahad. Apa nak kata orang Kelantan kerja hari Ahad. Maka orang KL pun kena kerja lah hari Ahad. Dah nama makan gaji kena redha ajelah....
Untuk meghilangkan keboringan sorang diri, mulalah kepala ku memikirkan apa yang ku perlu buat seharian. Pagi-pagi lagi aku dah ber'gardening',habis pokok daun kaduk ku kerjakan. Habis ku potong dan tebas sebab dah semakin semak. Kemudian yang jadi mangsa ialah pokok mangga, habis ku cantas batangnya sampai kontot. Geram aku sebab dah lama aku tanam dia tak berbuah... untuk hilangkan gila daunnya...ku cantas sepuas hati. Harap pokok mangga tu sedar kalau dia tak berbuah juga aku ku tebang ia.
Petang pulak aku buat chocolate chips. Best...... dapat 5 balang kecil. Sedap juga... sendiri buat sendiri puji...Boleh lah nanti nak melawat anak-anak boleh …

Pesanan 4 - Amalan Sebelum Tidur

Amalan Sebelum Tidur
1. Membaca Al Fatihah - pahala membacanya memenuhi timbangan amal, menutup segala pintu neraka, dikatakan sama dengan 2/3 al Quran dan 70 kali ganda ayat lain.
2. Membaca Bismillahirrahmanirrahim - dibaca 21 kali sebelum tidur akan memberi keselamatan kepadanya; setiap huruf diberi 4000 kebajikan dan dihapuskan 4000 kejahatan dan diangkat 4000 darjat.
3. Membaca surah Al Mulk (Juz 29 Surah 67) diberi syafaat dan diampunkan dosa, pahala sama 60 kebajikan dan dijauhi seksa kubur.
4. Membaca surah Az Zumar (Juz 23 & 24 Surah 39)
5. Membaca surah As Sajdah (Juz 21 Surah 32) - diberi naungan dihari kiamat; 60 darjah dari surah lain.
6. Membaca surah Al Hadid ayat 3 (Juz 27 Surah 57)
7. Membaca surah At Taariq (Juz 30 Surah 86)
8. Surah Al Falaq
9. Suah An Naas
10. Ayatul Kursi
11. Al Baqarah ayat 284 - 286
12. Al Kaafirun - menyamai 1/4 Al Quran, akan dilepaskan dari azab neraka.

Sumber dari: Buku "Amalan Harian Sepanjang Zaman" disemak semula oleh Al Ustaz Dato&…

Pesanan 3 - Empat Punca Hidup Tidak Tenang

Sambil melayari facebook malam ini aku terlihat satu bahan bacaan dan pengajaran yang amat baik posted by Khalidah.
Empat Punca Kenapa Hidup Tidak Tenang
ASSALAMUALAIKUM ustaz. Saya selalu mengalami tekanan bila berhadapan kerenah manusia sama ada di rumah, di tempat kerja dan anak-anak. Apakah ada petua untuk mengelak tekanan dan menjalani kehidupan dengan lebih tenang? Razak, Pulau Pinang.ALHAMDULILLAH wassolatu wassalam ‘ala rasulillah. Ada empat perkara membuat hidup menjadi sukar dan tertekan. Empat perkara itu adalah:Pertama: Bersungut dan tidak menerima qada dan qadar Allah.Amalkan membaca doa seperti diajar Rasulullah SAW iaitu: “Bismillahi ‘ala nafsi wamali wadini. Allahumma raddhini biqodho ika wabarikli fima quddiroli hatta la uhibba ta’jila ma akkharta wala takkhira ma ‘ajjalta (Maksudnya: Dengan nama Allah atas diriku, hartaku, dan agamaku. Ya Allah, jadikanlah aku ini rela dengan apa-apa yang Engkau tentukan dan berikanlah berkat untukku dalam segala yang sudah ditakdirk…

Pendaftaran anak-anak ke Menara Gading

Image
Kehidupan baru....... Masa berlalu begitu pantas sekali. Kini anak kembarku dah melangkah keluar untuk melanjutkan pelajaran ke Menara Gading.

Betapa dari tapak kaki sebesar 2 jari kini telah besar panjang menjadi gadis remaja. Mulalah anak-anak meninggalkan rumah untuk mula melalui kehidupan yang sebenar. Kehidupan yang penuh mencabar dan penuh liku-liku dan pancaroba.

Letih sekali persiapan untuk mereka masuk U dan masuk Matrikulasi. Walaupun letih sebab 2 hari berturut-turut registration tapi aku begitu gembira sekali. Tahniah buat anak-anak ku, Aishah & Mariyam.
Ingat! Mama dan bapak always love both of you. Remember live is full with challenges. Pengorbanan kamu belajar bersungguh-sungguh telah berhasil. Teruskan belajar dengan bersungguh-sungguh supaya tercapai segala cita-cita kamu berdua. Mama & bapak doakan anda berdua berjaya....Cayok....
Bila balik ke rumah, bila tengok bilik yang gelap dan kosong, terasa pilu dihati ini. Tapi inilah yang telah semua para ibu alami, b…

HAPPY MOTHER'S DAY

Kepada semua ibu-ibu dan bakal ibu didunia ini. Dunia istiharkan hari ini adalah hari ibu. Bagi kita kaum ibu, apa yang amat bermakna sebagai ibu adalah kasih sayang anak-anak kepada kita. Bukannya wang ringgit ataupun apa jua barangan atas muka bumi ini. Barangan, hadiah atau kad adalah salah satu cara penghargaan mereka kepada ibu.

Buat anak-anak ku, mama amat menyayangi kamu semua. Belajarlah rajin-rajin supaya anak-anak semua menjadi orang yang berjaya didunia dan akhirat. Jangan sekali-kali lupa mengerjakan suruhan Allah dan menjauhi apa yang dilarang olehNya.

Buat ibu ku Siti Hatijah, semoga mak diberi Allah kesihatan yang baik dan dipanjangkan umur. Amin.

Pesanan Buat diri ku dan Semua Umat Islam 2

Image
Ilmu/Doa untuk dikongsi bersama … Dari Rancangan Tanyalah Ustad .. Ahad 17.4.2011 Wassalam …Doa Penghindar Dari:Bisikan/Suara Syaitan di Telinga Bacalahsurah - Al-Ilkhlas / Al-Falaq / An –Naas